Thursday, June 25, 2009

HIKAYAT MAT REMPIT.


Sudah lali mendengar isu rempit dan mat rempit tapi aku tetap nak huraikan disini. Entah bilalah budaya ini nak pupus. Tak payah ambil contoh jauh – jauh. Kalau kat kampung aku tu, dalam 3 kali seminggu memang ada. Macam on duty pulak mereka. Dah banyak duit kerajaan habis nak sedarkan mereka. Tapi nampaknya tak banyak perubahan. Agaknya kene jatuhkan hukuman gantung barulah betul – betul pupus (Mak aihhh, kejamnya..). Sekadar berkias sahaja. Kampung aku tu jalan rayanya besar. Memang sedap la diorang merempit. Harinya pula memang tetap. Tak perlu pening – pening fikir bila diorang akan buat freeshow. Yang pasti Khamis, jumaat dan sabtu pasti ada. Kenapa eh? Memang wajiblah diorang ada kat situ dalam hari2 yang aku sebutkan tu. Tak pernah pulak miss duty, sekejap ada, sekejap tak ada macam biskut chips more tu. Yang nyata pasti ada punyalah. Siap ada budak kumpul lagi tepi2 jalan tunggu nak tengok. Budak2 belasan tahun la ramai. Dengar cerita dari adik kawan aku, kat medan rempit tu ada sorang jaguh. Memang glamer la dikalangan dunia rempit ni. Fuh, dia memang macam jaguh la. Jaguh yang mysterious. Tau nape? Sebab dalam dunia rempit ni orang kenal nama dia je. Tak penah kenal muka dia melainkan kawan- kawan yang terdekat sahaja. Kepalanya sentiasa dibaluti topi keledar dengan helmet waizer (cermin) hitam tanpa pernah ditanggalkan dikhalayak. Macam suria angkasa hitam la. Muka heronya tak dikenali. Kawanku pernah terlihat dia merempit. Fuh, memang die hard la. Sekali kawan aku bilang, “entah sapa la ni, mati juga budak ni!” sekali adik kawan aku bilang pada kakaknya, “dialah orangnya, Si jaguh itu!” Then tak lama lepas tu dengar cerita dia menjadi korban pada kegiatannya sendiri. Dimedan yang sama. Di jalan yang lurus. Inaliliah wainnaiilaihirajiun.. Jika difikirkan, betapa ramainya mulut yang menyumpah Mat rempit ni. Aku sendiri pernah hampir dilanggar Mat Rempit. Sebelum keluar berjalan pada hari umum mereka merempit (keluar naik motor jugalah), kita kena spot dulu jalan mana yang mereka tak lalu. Kalau tak, uiksss.. salah masuk line laluan diorang, boleh jadi macam duduk dalam area ribut! Kalau zon laluan diorang tu, habis semua lampu isyarat diorang kepung dan conquer. Dia tak kira dah trafik depan belakang. Lawan arus pun boleh. Diorang bawa motor boleh himpit kita loooo.. Nak2 kalau kita ni pompuan. Hari tu lepas balik jogging hari jumaat, aku dan kawan baikku nyaris2 dilanggar mat rempit menunggang RXZ kat lampu isyarat. Sialan punya mat rempit. Bawak motor macam kepala letak dekat lutut. Memang surelah aku marah! Lepas tu ada sorang lelaki yang mungkin berang dengan tingkah laku mat rempit ni menjerkahnya. Jerkah la sebab Mat rempit tu nak langgar dia juga. Bahaya tu kan? Dia (mat rempit tu) bawak motor macam tunggang lembu kene penyakit gila yang terlompat – lompat tu. Bagi aku kalau diorang nak merempit orang tak kisah lagi. Nak masuk longkang tak apa lagi. Tapi yang bab menyusahkan orang tu. Yang bab membahayakan orang ramai tu. Orang jadi marah. Orang pun meyampah dan menyumpah. Kata – kata tu ibarat doa juga kan? Kalau dosa dengan Tuhan.. biarlah, urusan masing2. Tapi dosa kat manusia ni? Hmmmm.. Fikir - fikirkanlah.

No comments:

Post a Comment